Kuva viihtyisästä liiketilasta, missä on tehty osaavaa myymäläsuunnittelua

Sisämiljöön merkitys: vinkit myymälän asiakaskokemuksen parantamiseen

Myymälän sisämiljöön huolellinen suunnittelu auttaa luomaan houkuttelevan ja toimivan ympäristön, joka kannustaa viettämään siellä aikaa ja tekemään ostoksia. Myymäläsuunnittelun tärkein tavoite on luoda positiivinen asiakaskokemus. Kun myymälä on viihtyisä ja siellä on helppo löytää toivomansa asiat, asiakkailla ei ole kiire poistua ja he myös palaavat uudelleen.

Myymäläsuunnittelussa ja asiakaskokemuksen rakentamisessa on useita tärkeitä tekijöitä, jotka kannattaa ottaa huomioon luotaessa houkuttelevaa ja toimivaa myymäläympäristöä.

1. Tuotteiden esillepano

Tuotteet sijoitetaan siten, että ne ovat helposti löydettävissä ja houkuttelevasti esillä. Tämä tarkoittaa käytännössä esimerkiksi strategista tuotesijoittelua kulkureittien mukaan, hyllyjen korkeuden ja syvyyden tarkkaa suunnittelua eri käyttäjäryhmät huomioiden sekä hintamerkintöjen, valaistuksen ja opasteiden paikkojen optimointia.

2. Liikennevirta

Myymälän sisäinen liikennevirta suunnitellaan siten, että se ohjaa asiakkaita luontevasti läpi myymälän ja kannustaa heitä tutkimaan eri tuotteita. Onko aika kuitenkin mennyt jo sen ohi, että asiakasta kierrätetään myymälässä mahdollisimman pitkä lenkki vai autetaanko häntä selviytymään ostoskierroksesta mahdollisimman vaivattomasti?

3. Brändi-ilme

Myymäläsuunnittelu tukee yrityksen brändi-identiteettiä ja viestii parhaimmillaan myös yrityksen arvoista. Brändi-ilme sisältää brändin värimaailman, logon, fonttien, kuvien ja muiden visuaalisten elementtien käyttöä myymälässä. Hyvässä tapauksessa suunnittelussa huomioidaan myös brändin mukaiset tuoksu- ja äänimaailmat sekä valaistus. Näillä on suoraan vaikutus myös asiakkaiden ja työntekijöiden viihtyvyyteen. Opasteet ja myymäläteippaukset ovat erinomaisia keinoja tuoda esiin yrityksen brändi-ilmettä

4. Ergonomia ja saavutettavuus

Myymälämiljöön suunnittelussa on tärkeää huomioida saavutettavuus ja käytettävyys. Esimerkiksi sisäänkäynti, käytävien leveys, hyllyjen korkeus ja valaistus sekä opasteiden että hintamerkintöjen luettavuus tulee suunnitella siten, että ne toimivat erilaisille asiakasryhmille.

5. Valaistut opasteet

Valaistut opasteet luovat myönteistä tunnelmaa myymälään ja tuotteiden esillepanoon. Valaistut opasteet toimivat sisustuksen keskeisinä visuaalisina elementteinä, joilla korostetaan brändiä sekä luodaan tilaan yhtenäinen ilme. Tarkasti sijoiteltuina ja suunniteltuina ne ohjaavat asiakkaita oikeaan suuntaan ja herättävät kiinnostusta tiettyjä tuotteita kohtaan. Ne saavat myymälän erottumaan positiivisella tavalla kilpailijoista.

Valomainoksia hankittaessa on fiksua huomioida valaistuksen monipuolinen säädettävyys eri tilanteisiin sekä valomainosten sijoittelu ja huollettavuus.

6. Tilan yleisilme, siisteys ja tilankäyttö

Ensivaikutelma on tärkeä. Miltä tila vaikuttaa ensisilmäyksellä? Myymälätilan ja kalustuksen suunnittelussa huomioidaan käyttötilanteet ja niiden sujuvuus sekä asiakkaiden että henkilöstön kannalta. Tuotteiden esillepanoa suunnitellessa huomioidaan myös kampanjat ja sesongit.
Vastaavalla tavalla myös myymälän ulkoilmeen pitää olla siisti ja kutsuva. Houkuttelevuutta voi lisätä helposti ikkunateippauksin ja valomainoksilla.

Miten mitata sisämiljööuudistuksen vaikuttavuutta?

Yllä mainitut tekijät muodostavat perustan onnistuneelle myymäläsuunnittelulle, mutta suunnittelun tärkeimpänä pohjana on aina asiakaskunta ja sen erityistarpeet. Sisämiljöön huolellinen suunnittelu ja toteutus voi olla ratkaisevaa siinä, viihtyvätkö asiakkaat myymälässä ja tekevätkö he ostoksia.

Myymälämiljööuudistuksen vaikutusta asiakaskokemukseen ja myyntiin myymälässä voi tarkkailla uudistuksen jälkeisillä asiakaskyselyillä, myyntianalytiikalla sekä seuraamalla asiakkaiden käyttäytymistä ja viipymistä myymälässä.

Pyydä meidät mukaan projektiisi!

Ville Rantala
Myyntipäällikkö, Imagon
+358 50 528 7733
ville.rantala@imagon.com