Intohimona valomainokset: kajaanilaista ammattitaitoa jo 35 vuotta

Imagon alkaa olla jo aikuisen iässä, sillä yritys perustettiin vuonna 1988. Tänä päivänä Imagon Groupiin kuuluvat yritykset Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Pohjoismaisten asiakkaiden projekteja hoidetaan koko Euroopan laajuudella. Kajaanin tuotannossa työskentelee alan parhaita osaajia, jotka tutkivat ja testaavat materiaaleja ja komponentteja. Teknologiaa ja tuotantoa kehitetään ympäristövaikutukset minimoiden. Haastattelimme Kajaanin tuotannosta vastaavaa Samuli Heikkilää.

– Imagon oli ensimmäinen valomainosyritys Euroopassa, joka siirtyi käyttämään tuotteiden valonlähteenä täysin lediä. Tästäkin alkaa olla jo 20 vuotta, paljastaa Samuli. – Monet muut ovat heränneet ledeihin vasta viimeisten muutamien vuoden aikana. Meillä innovatiivisuus ja uusien ratkaisujen hakeminen on ollut ominaista koko historiamme ajan. Tuotekehityksen porukka näki jo tuolloin ledien osalta energiansäästön ja ympäristökysymykset ja tajusi, että sinne suuntaan tullaan menemään.

Valomainosten energiatehokkuutta kehitetään edelleen

– Vaikka ledit ovat olleet markkinoilla jo parikymmentä vuotta, valaistuksesta ja valomainoksista on vieläkin saatavissa energiansäästöä ja kustannustehokkuutta, varsinkin kun puhutaan valomainoksen tai opasteen koko elinkaaresta. Ledien teknisiä ominaisuuksia, virtalähderatkaisuja ja pintamateriaaleja kehitetään koko ajan. Energiatehokkuuteen vaikuttaa mm. pintamateriaalien läpäisy, eli miten valo tulee materiaalin läpi, Samuli kuvailee.

Koko tuotantoprosessi omissa hyppysissä

– Olemme tehneet tuotantoomme sellaisia hankintoja ja kehittäneet teknistä osaamistamme niin, että voimme pitää koko tuotantoprosessin omissa käsissämme printistä telineisiin. Digitaaliset näytöt hankimme muualta, jos asiakas niitä haluaa osaksi ratkaisua. Meiltä saa myös suurkuvatulostamista ja myymälän sisäpuolen tuotantoa.

– Vaikka nykyisin lähes kaikki tehdään koneiden avulla, meillä on ihmisiä, joilla on vanhaa käsityötaitoa, ns. peltiseppäosaamista, Samuli kertoo. – Näitä taitoja tarvitaan sekä tuotekehityksessä, että kinkkisimmissä tapauksissa. Arvostamme perinteitä ja täydennämme niitä uusimmilla teknologisilla innovaatioilla. Yksi esimerkki tästä on se, että jos mennään täysin koneiden ehdolla, silloin asiakkaan graafinen ilme saattaa joutua joustamaan, vaikkapa logoa muokataan. Me täällä Kajaanissa toteutamme kuitenkin asiakkaan graafisen ilmeen juuri sellaisena, kuin se on, jos asiakas niin toivoo. Emme muuta yrityksen graafista ilmettä tuotantoteknologisista syistä, vaikka asiakkaan pohjamateriaali olisi miten haasteellinen tahansa, vakuuttaa Samuli.

Tuotannon ympäristövaikutuksia seurataan tarkasti

Meille ympäristövaikutusten minimoiminen on täysin selkärangassa. Pyrimme siihen, että käytämme kierrätysmateriaalia tai materiaalin on ainakin oltava kierrätettävissä, Samuli kuvailee yhtiön ympäristöfilosofiaa. – PVC:stä pyritään kokonaan eroon. Tulostusvärit ovat täysin vesiliukoisia lateksivärejä. Meillä ei ole tuotannon käytössä enää mitään ympäristölle ja työntekijöille haitallisia värejä. Tuotannossa tähdätään energian säästämiseen ja ympäristön huomioimiseen myös siten, että vältämme ylimääräistä hukkaa materiaaleissa ja koneiden käytössä.

Meille vastuullisuus ei ole vain ympäristöasiaa, vaan työllistämme ihmisiä kolmessa maassa. Meille on tärkeää tarjota nuorille myös harjoittelupaikkoja Kajaanin seudulla.

Miten Imagonilla seurataan alan trendejä ja minne markkina on menossa?

– Tuotannon ihmisemme käyvät päivittäin keskustelua asiakaspalvelun kanssa siitä, mitä asiakkaat meiltä kysyvät. Keräämme asiakkailta heikkojakin signaaleja tuotekehitykseen. Seuraamme maailmalta, mitä materiaaleja ja millaisia tuotannon koneita ja laitteita on tulossa markkinoille. Emme kehitä oikeastaan mitään ”varastoon”, vaan keräämme tietoa asiakkaan konkreettisiin tarpeisiin.

Kuinka Imagon varmistaa laadun ja tarkkuuden valomainosten valmistuksessa, erityisesti suurten projektien yhteydessä?

– Käytämme kaikkea vuosikymmeniä kertynyttä osaamistamme asiakkaan hyväksi. Kommunikoimme heidän kanssaan paljon ennen kuin tuotteet menevät tuotantoon ja varmistamme, että kaikki asiakkaan toiveet on kuultu ja asiakas tietää, että tuotteesta on tulossa juuri sellainen, kuin hän odottaakin. Asiakkaillamme on yksilölliset tarpeet ja nämä otetaan aina huomioon. Asiakasvastaavamme ovat koko projektin matkan tiiviissä yhteydessä asiakkaiden edustajiin. Jo tarpeiden kartoitusvaiheessa hyödynnetään herkästi tuotannon osaamista.

– Meillä on jo peruslähtökohta se, että toimimme sekä materiaalien ostoissa että asiakkaiden suuntaan läpinäkyvästi ja takaamme, että toimitukset tulevat ajallaan ja tarkasti. Tiedämme, mistä materiaalit ja komponentit tulevat, tunnemme toimittajat ja toimitusketjut.

– Meillä on talon omat laatukriteerit, joita noudatetaan tuotannossa. Isoissa projekteissa käymme asiakkaan kanssa läpi, jos niissä on jotain omista laatumäärityksistä poikkeavaa. Jokainen työntekijä tuotannossa myös tietää tällaiset asiat. Ennen kuin tavarat pakataan logistiikkaa varten, ne katselmoidaan, usein yhdessä asiakkaan kanssa. Tehdaskatselmointia tehdään isoissa hankkeissa myös projektin alussa. Asiakas tulee silloin tutustumaan tuotantoprosessiin ja tarkistamaan protoista, että tuote vastaa vaatimuksia.

– Arvomme ovat luotettavuus, innovatiivisuus ja yhteistyö. Nämä ohjaavat joka päivä myös tuotannon tekemistä, Samuli vakuuttaa. – Luotettavuus näkyy siinä, että toimitusajalla on tuotannolle iso merkitys. Kun asiakkaalla on avajaiset, tuotteen on oltava paikallaan. Innovatiivisuus on meillä esimerkiksi sitä, että pystymme löytämään asiakkaalle sellaiset ratkaisut, että tuote on juuri sen näköinen, kun sen pitää ollakin. Yhteistyötä tuotanto tekee koko ajan myynnin ja asennuksen kanssa. Kaikki lähtee ajallaan ja on paikallaan ja sellaisena, kun on asiakkaalle luvattukin.